BLIV CERTIFICERET
TEENTRIVSEL MENTOR
OG BLIV DEN RELATION DER KAN GØRE EN VIGTIG FORSKEL
Næste hold starter 6. marts 2025
Der er begrænsede pladser
Få en snak inden du tilmelder dig
ONLINE MODULER FRIGIVES
Ved tilmelding:
Intromodul
11. marts 2025:
Modul om tillid
17. marts 2025:
Modul om robusthed
24. marts 2025:
Modul om initiativ
31. marts 2025:
Modul om vaner
7. april 2025:
Modul om selvværd
14. april 2025:
Modul om erkendelse
21. april 2025:
Modul om læring
Zoommøder
Q&A mandage kl. 16.00-17.00
28. april 2025:
Q&A
5. maj 2025:
Q&A
12. maj 2025:
Q&A
FYSISKE UDDANNELSESDAGE
Torsdage og fredage kl. 9.00 - 16.00
6. marts 2025
Kickoff introdag
Undervisning i roller og relationer
7. marts 2025:
Undervisning i at forstå børns overbelastede nerve- og sansesystemer,
herunder stressrespons, ufrivilligt skolefravær, uhensigtsmæssig adfærd og mestring.
3. april 2025
Undervisning i mentalisering og kognition, herunder automatisk negative tanker, samt en forståelse for at arbejde med egne og andres tanker og følelser, ønsker og intentioner.
4. april 2025:
Undervisning i mentalt styrkearbejde.
Fremtid og implementering.
Hvordan kan du gå ud og skabe forandring?
Hvilken rolle kan du få/tage i trivselsarbejdet?
Hvordan kan du sætte egne styrker i spil?
CERTIFICERING
Torsdag kl. 9.00 - 16.00
15. maj 2025
Festdag med fremlæggelser
Vi tager dig med ind i et vigtigt univers, hvor der står mange tusindvis af børn og unge og venter på at vi slår øjnene op og ser, at de har brug for os.
På TeenTrivsel Mentoruddannelsen arbejdes der med en relationsskabende, anerkendende, kognitiv og kropsfokuseret tilgang til børn og unge i og omkring teenagealderen.
Uddannelsen er udviklet på baggrund af et stort behov for, at fagprofessionelle tager et større ansvar for, at hjælpe unge (og deres familier) på ret kurs i livet, som stiller store krav og forventninger til præstation og væren.
15 % af alle danske børn og unge får en diagnose før de er fyldt 18 år.
Ca. 75.000 danske skolebørn har et bekymrende skolefravær.
Hensigten er, at klæde flere fagfolk på til at gå ind i en vigtig og tæt relation med den unge og familien.
Vi skal gå til opgaven med en observerende og undersøgende tilgang, således at vi kan spotte de virkelige udfordringer og ikke blot sådan som det ser ud på overfladen.
En Teen Trivsel Mentor kan være ansat i et regi med unge mennesker, men kan med stor effekt være en fagperson, som ønsker at gå vejen som privatpraktiserende.
TEENTRIVSEL KOMPASMODELLEN™
Tilbage i 2019 udviklede jeg, Susanne Søndergaard TeenTrivsel Kompasmodellen™,
da jeg synes jeg manglede at kunne sætte mere struktur på mit arbejde og være sikker på at komme hele vejen omkring de mest vigtige parametre i trivselsarbejdet med teenagere.
På denne uddannelse tager jeg dig med på rejsen igennem kompasset, således at du bliver bedre til at sikre at du guider den unge i en bedre retning både fysisk, psykisk og socialt.
TeenTrivsel Kompasmodellen™
er opdelt i 7 moduler, som leveres som litteratur og online.
(Der er evighedsadgang til al online materiale)
Modul 1 - Tillid
Tillid er en grundsten for at kunne arbejde med mennesker og når vi arbejder med teenagere, så skal vi bare gøre os lidt mere fortjent til den.
Mange teenagere føler sig ikke hørt, set og forstået af både forældre og andre vigtige nøglepersoner i deres netværk.
Derfor må vi altid starte her...
Du bliver på dette modul rustet til at arbejde med og undersøge den unges netværk og den generelle tillid til både sig selv og omverdenen.
Vi kommer blandt andet rundt omkring følgende emner:
Tillid til dig som fagperson
Svigt fra omverdenen skaber mistillid
Tillid til forældre
Konsekvenser af mistillid
Hvad skal vi forstå omkring løgne
Teenagere og venskaber
Tillid til verden
Tillid til sig selv
Tillidsskabende rammer
Modul 2 - Robusthed
Robusthed har til tider været et udskældt begreb, dog kommer vi ikke udenom, at vi nok alle ønsker for vores unge mennesker, at de lærer at finde styrken til at navigere i en utrolig krævende verden.
På dette modul skal vi se på, hvordan vi bedst muligt ruster teenagere til at finde og opbygge deres egne bedste styrker.
Vi kommer blandt andet omkring følgende emner:
Hvad er robusthed?
Perfektionisme
12-talskultur
Jeg-styrke
Teenagere og robusthed
At kunne sige fra og til på sociale medier
At sætte grænser for mobning og manipulation
Komfortzonen
Modige teenagere
Modul 3 - Initiativ
Teenagere får ofte skyld for at være dovne og initiativløse, men det er der en grund til.
Både krop og hjerne er under stor forandring og det kan have meget stor betydning at oplyse både teenager og forældre om denne proces.
I dette modul kommer vi blandt andet omkring følgende emner:
Mangel på initiativ
Hjernekaos
Aktivitet, fritid og interesser
Mål
Energi
Hvad ser du?
Modul 4 - Vaner
Vaner er nok én af de største udfordringer hos teenagere. De spiser sukker og fedt, de sover dårligt og de har konstant en skærm 20 cm foran næsen.
Hvordan kan du hjælpe med at bryde disse mønstre?
I dette modul kommer vi blandt andet omkring disse emner:
Vanens kraft
Sundhed
Søvn
Skærme
Information overload
Modul 5 - Selvværd
Hver 3. elev i en skoleklasse lider af svær bekymring og angst. Og endnu flere af lavt selvværd.
I dette modul får du undervisning og redskaber til, at håndtere svære tanker, som udløser svære følelser, som fører til uhensigtsmæssige handlinger.
I dette modul kommer vi blandt andet omkring følgende emner:
Selvværd vs. selvtillid
Grundtanker / Selvbillede
Selvstændighed og løsrivelse
Spejling
Selvskade
Kognition
At lytte og guide fremfor at fikse
At slippe kontrollen
Assertiv adfærd
Pausens kraft
Modul 6 - Erkendelse
Vi møder teenagere med lavt selvværd, måske en diagnose, måske har familien været gennem skilsmisse, måske er teenageren blevet mobbet eller noget helt andet.
I dette modul taler vi om vigtigheden af, at være bevidst om omstændighederne og hvordan både teenager og familie undgår at blive fanget som offer.
Vi skal rette fokus over på en forståelse og accept, med en rolle af ejerskab for udfordringen.
I dette modul skal vi blandt andet omkring følgende emner:
Diagnoser (stress, angst, depression, udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser)
Traumer
Offerrolle
Min sygdomshistorie
Selvkærlighed og personlig transformation
Forældrestøtte
Negative triggere
Modul 7 - Læring
Børn og unge som er bekymrede, stressede, har lavt selvværd, har en diagnose osv. har ofte sværere ved læring.
I dette modul taler vi om, hvordan man kan skabe det rette miljø og deltage mere, samt hvordan fremlæggelser og eksamen bliver mere overskuelig.
Tidlige uddannelsesforventninger
Skolefravær
Eksekutive funktioner
Læringsmiljø
Tværfagligt samarbejde
Overbelastet nervesystem
Sanseprofiler
Mestringsstrategier
DENNE UDDANNELSE ER FOR DIG
Dig, som er uddannet pædagog, lærer, ergoterapeut, psykoterapeut, coach eller anden faglig relevant uddannelse.
Eller dig, som har en stor passion for at hjælpe unge mennesker godt igennem livet, måske dine egne.
Som trænger til et fagligt kompetenceløft i arbejdet med børn og unge.
Som ønsker simple hverdagsredskaber og samtaleredskaber, som kan tages i brug fra dag til dag, frem for tung teori, som kan være svær at omsætte.
Som gerne vil samles i et fællesskab, omkring en fælles mission.
Som mener det er på tide, at vi i flok løfter børn og unge fra mistrivsel til trivsel.
For folk som ønsker, at arbejde med sårbare unge i mistrivsel og/eller særlige behov ud fra...
TEENTRIVSEL KOMPASMODELLEN ™
En TeenTrivsel Mentor er en person som...
...møder den unge og forældrene præcis der i livet hvor de er.
...er ærlig og har modet til både at tage unge og forældre med sig et skridt ud af komfortzonen.
...vil sætte relation forrest i fuld fokus.
... vil anerkende selv de sværeste vilkår.
...tør give af sig selv og være til stede også når der kommer en sms uden for arbejdstid.
...vil arbejde kognitivt og have fokus på sansemodulerende arbejde.
...kan deltage som familiens ekstra øre, til skolesamtaler, lægebesøg og være i samarbejde med kommunale tilbud.
...drømmer om at arbejde meget mere koncentreret med unge evt. i egen praksis.
Er du klar til at hjælpe og gøre en forskel? Så læs mere...
Deltagere
Uddannelsen er for relevante fagpersoner, som brænder for at spille en vigtig rolle i børn og unges hverdag, og som gerne vil udvide værktøjskassen til at kunne arbejde med både sind, krop og sanser.
Sted
Innovatorium
Birk Centerpark 40
7400 Herning
Undervisning
4 uddannelsesdage med undervisning, gruppearbejde, casestudy, og supervision.
Online undervisningsmateriale som kan både læses og lyttes, når du har tid.
Beregn ekstra tid til gratis prøveforløb og afsluttende eksamensopgave.
Undervisningen faciliteres af:
Susanne Søndergaard
Forplejning
Der er kaffe/the/vand hele dagen.
Frokost: Der er mulighed for at medbringe egen madpakke eller man kan købe frokostbuffet i husets kantine.
Vi sørger for lidt til den søde tand.
Pris
Din investering er 20.000kr ex. moms
Early bird pris 15.000kr
Lad os tage en samtale
Derfor har du mulighed for, at tage kort samtale med mig og så vi finder ud af om uddannelsen har relevans for dig.
Der er mulighed for ratebetaling - kontakt mig evt. for en aftale der passer til dig.
De siger...
Efterskolelærer
Se video...
Selvstændig psykoterapeut
Se video...
“
Uddannelsen er utrolig godt strikket sammen.
Jeg har virkelig nydt, at I har gjort undervisningen og materialet nemt at forstå. Det opløfter mig i, at jeg også selv kan gå direkte ud og bruge det.
I har fra dag 1 favnet os alle - I stråler og deler ud af jeres viden på en smittende måde.
Det er et helt særligt koncept - det er topprofessionelt og brugbart.
Isabel Ravn (teaterskoleleder)
“
Jeg har holdt af hele uddannelsen.
Jeg synes der er et vildt højt fagligt og professionelt niveau, med rum og plads til forskelligheder.
Har holdt utrolig meget af både de 2 gennemgående undervisere på og de andre på holdet.
Og så synes jeg det har været dejligt med gæsteundervisere, som har undervist i netop deres speciale.
Vibeke Andersen (Ergoterapeut)
“
Sammenhold, fællesskab, ny viden, brugbare redskaber og god energi er essensen af det jeg tager med herfra.
Jeg ville ikke have undværet noget af det og jeg synes det er så dejligt, at jeg kan gå direkte ud og bruge det med det samme.
Dorthe Nørregård (pædagog)
“
Med det gennemgåede materiale, føler jeg mig klar til nye udfordringer, kombineret med egne styrker til fx. selvpraksis.
De mangfoldige emner, gav en rød tråd igennem hele uddannelsen.
Jeg står nu med en vigtig værktøjkasse med redskaber til at kunne analysere og arbejde med trivsel.
Mikkel A. Christensen (Selvstændig)
“
Jeg har fået større viden om mig selv, men også stor lyst til at gå ud og gøre en forskel.
Der er vildt mange redskaber i jeres "pakke", som man kan tilpasse til sig selv og den unge man sidder med.
En virkelig god oplevelse med gode mennesker.
Karin
“
Jeg tager en vigtig værktøjskasse med mig, som jeg kan bruge i forskellige sammenhænge i mit job som lærer.
Jeg blev virkelig bekræftet i at naturterapien kan noget og jeg fik nyttig og vigtig viden omkring det overbelastede nervesystem.
Alt fra uddannelsen er brugbart.
Christina Overgaard (lærer)
Dine undervisere
Susanne Søndergaard
STIFTER OG EJER AF TEENTRIVSEL, ERGOTERAPEUT OG TRIVSELSKONSULENT
Susanne er ansigtet bag hele TeenTrivsel som er grundlagt i 2016.
Hun udbyder i sin private praksis ergoterapeutisk behandling, med det formål at arbejde med teenagerens nervesystem og arbejde hen imod en hverdag med meningsfyldte aktiviteter, som er med til at højne den unges tro på sig selv og fremtiden.
Susanne er ekspert på både at forstå, forklare og behandle overbelastninger i nervesystemet, som er forklaringen på blandt andet stress og angst.
Med hjælp fra sin mentoruddannelse har hun skabt et landsdækkende team af mentorer, som hjælper Danmarks unge.
VIL DU HJÆLPE BØRN OG UNGE TIL
BEDRE TRIVSEL?
Så tag næste skridt nu og bliv
TEENTRIVSEL MENTOR
Der er begrænsede pladser
Undersøg evt. med din arbejdsgiver om du kan lave en bruttolønsordning eller søge midler hos kompetencefonden og bemærk at vi også laver gode ratebetalingsløsninger !